✨ Nye nla.no er lansert! Vi finjusterer fortsatt, så mindre feil kan forekomme.

Språk, tekst og litteratur (LTL) – Fortolkningens og fortellingens ansvar

Ledet av professor Erik Tonning undersøker LTL-forskningsgruppen språkets, tekstens og fortellingens grunnleggende rolle i dannelsen av mennesket og kulturen. Vi mener at et dypt engasjement i tekster er en handling av sosialt ansvar, ettersom det fremmer empati, kritisk tenkning og forståelse av de mangfoldige fortellingene som former vår verden.

HSM_2024_NLAØkonomi-151-2

Vårt kjerneengasjement: Ansvar for mening og kultur

LTL bygger på tanken om at fortolkning ikke er en passiv ferdighet, men en aktiv, dannende praksis med etiske dimensjoner.

Vi fokuserer på:

  • Hermeneutikk og danning: Å studere hvordan praksisen med å tolke tekster former vår forståelse av oss selv, andre og vårt ansvar.
  • Lesekompetanse og myndiggjøring: Å forske på hvordan språkopplæring fremmer de kritiske evnene som er nødvendige for ansvarlig medborgerskap.
  • Estetisk læring: Å utforske hvordan skapende arbeid med språk og litteratur utvikler fantasi og etisk følsomhet.

Teoretiske grunnlag: Danning gjennom dialog med tekster

Vi ser danning som en åpen dialog mellom leser og tekst – en prosess som utvider forståelseshorisonten og utvikler ansvarsfølelse overfor andre.

Konklusjon: Å dyrke et ansvarlig fantasiliv

LTL-gruppen bidrar til å utdype forståelsen av de narrative og språklige dimensjonene ved sosialt ansvar. Vi viser at fortellingene vi skaper, er grunnleggende verktøy for å forme moralsk forestillingsevne og evnen til empatisk engasjement med verden.

Erik Tonning

Erik Tonning

Professor

NLA Høgskolen Kalfaret, Bergen

Lærerutdanning, engelsk